• Alltid fraktfritt
  • Fria returer & byten

Köp- och leveransvillkor

Leveransvillkor
Normal leveranstid är 1-3 arbetsdagar, om inte annat anges intill varan. Leveranstider som anges som beställningsvara förutsätter att leverantören har varan i lager. Om så inte är fallet kommer du att bli kontaktad av oss samt erhålla en uppskattad leveranstid.

Frakt
Vi erbjuder fri frakt till alla kunder inom Sverige, oavsett köpesumma. Vid retur gäller standardvillkor för ångerrätt, se avsnitt ”Verkan av utövad ångerrätt” längre ned.

Leveranssätt
Vi skickar i första hand beställningar med DHL, i andra hand Schenker och PostNord. Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar beroende på fraktföretaget.

Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till transportören och göra en skadeanmälan. Hämta inte ut ett skadat paket! Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss. Har du lagt en beställning som du inte hämtar ut kommer din försändelse att returneras tillbaka till oss. Vi kommer då ta ut en avgift på 300 kr som faktureras.

 

Ångerrätt
Vid köp av varor på Horseonline.se gäller alltid 14 dagars ångerrätt. Ångerfristen löper ut 14 dagar från då du eller någon tredje part som du anger, dock ej transportföretaget, tar varan i fysisk besittning. Varan ska vara i ursprungligt skick och ha med sin orginalförpackning samt etiketter/taggar. För att utöva rätten att ångra ditt köp skickar du ett tydligt meddelande till Horseonline.se genom att fylla i kontaktformuläret under fliken "Kundtjänst" eller genom ett e-postmeddelande till [email protected] För att du ska hinna kontakta oss i tid räcker det med att du sänder in meddelandet om att du avser ångra ditt köp innan ångerfristen löpt ut.

Obs! På grund av hygienskäl godkänner vi ej returer/byten av bett.

 

Verkan av utövad ångerrätt
Om du frånträder köpeavtalet kommer vi att betala tillbaka alla betalningar vi fått från dig, inklusive leveranskostnader (extra leveranskostnader till följd av att du valt något annat leveranssätt än den billigaste standardleverans vi erbjuder räknas inte in). Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst senast 14 dagar från och med den dag då vi underrättades om ditt beslut att frånträda avtalet**. För att returnera din order utan kostnad använder du den fraktsedel som du fått ifrån oss. Vi kommer att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som du själv har använt för den inledande affärshändelsen, om du inte uttryckligen kommit överens med oss om något annat. I vilket fall som helst kommer återbetalningen inte att kosta dig något.  

Du ska återsända varan till oss utan onödigt dröjsmål och i vart fall senast 14 dagar efter den dag då du meddelat oss om ditt beslut att frånträda avtalet. Ångerfristen ska anses ha iakttagits om du skickar tillbaka varorna innan denna fjortondagarsperiod löpt ut.

**Vi får vänta med återbetalningen tills vi fått tillbaka varan från dig eller tills du sänt in ett bevis på att du återsänt varan, beroende på vilket som inträffar först. Vi har rätt att neka återbetalning om varan inte är i säljbart skick. 

 

Byten
Vi tillämpar fria byten. Vilket innebär att om du skulle vilja byta din produkt som du köpt av oss mot en annan vara så står vi för returkostnaden.  Observera att varan skall vara oanvänd bortsett från att du provat den, samt att alla lappar skall sitta kvar. Ordrar under 1000:- berättigar ett fritt byte och ordrar över 1000:- två fria byten. Därefter är det du som konsument som står för returen enligt villkoren för ångerrätt. För att få byta en vara gäller samma villkor som vid ångerrätt.

Vi reserverar oss för slutförsäljning, prisfel och eventuella tryckfel.

 

Reklamation
Enligt Konsumentköplagen har du som kund rätt att reklamera en vara i 3 år efter det att du tagit emot varan. Horseonline.se tillämpar konsumentköplagens reklamationsrätt. Erhåller du en vara som är synbart skadad ska du kontakta oss omgående. Vi kommer självklart byta ut denna utan att det kostar dig som kund något. För att reklamationsrätten ska gälla krävs kvitto/orderbekräftelse från köptillfället. Kontakten sker i första hand till [email protected] där vi vill ha en bild på skadan samt en kort förklaring från dig.

 

Betalningsalternativ

- Klarna Checkout
Efter identifiering och riskbedömning visar Klarna Checkout de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Vilket betalningsalternativ du än väljer så är Klarna eller någon av Klarnas samarbetspartners den som hanterar betalningstransaktionen medan själva köpet av varan eller tjänsten görs direkt av butiken. Produkt- eller tjänstespecifika frågor ska därför riktas direkt till butiken.

Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom Klarna Checkout är faktura, kontokredit, kortbetalning eller direktbetalning via bank. Faktura ligger som förvalt betalningsalternativ.

Se https://checkout.klarna.com/legal/swe/sv-se/generic.html (Länken öppnas i nytt fönster) för kompletta villkor gällande Klarna Checkout.

 

- Klarna Faktura
När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betalningstid - alltid 14 dagar
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
  • Ladda ner dina fakturor från klarna.se
  • Möjlighet till delbetalning

Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 50,00 kr samt dröjsmålsränta om 26.00 %. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte.

* Gäller ej för alla varor och tjänster, t ex. flygresor, evenemang och specialtillverkade varor.

 

- Klarna Konto
Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura
  • Handla nu - betala i slutet av nästkommande månad
  • En aviavgift om 29 kr, oavsett antalet köp
  • Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång

Vid ett köp om 10000 kr med Klarna Konto basvillkor är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post.

Läs mer: Allmänna villkor

Läs mer: Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation 

 

- Kortbetalning / Certitrade
Du betalar med ditt Visa eller Mastercard via Certitrade / Euroline 100% säkert. All information är krypterad med SSL - 128 bit. Pengarna reserveras på Ditt konto och dras vanligen inom 24 timmar från Du lagt Din beställning. Alla transaktioner genomförs enligt den nya säkerhetsstandarden 3D-Secure.

 

Rabattkoder
Eventuella rabattkoder är giltiga i 1 år om inte annat anges.

 

Integritetspolicy

Generella Dataskyddsförordningen (GDPR)

Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i General Data Protection Regulation (GDPR). Vi tar aldrig in fler uppgifter från dig än vad som är nödvändigt för ändamålet. För att vi ska kunna erbjuda dig möjligheten att handla hos oss och/eller använda vår portal behöver vi samla in vissa personliga uppgifter såsom namn och adress. Du kan även komma att behöva lämna uppgifter till Klarna när du väljer betalningsalternativ som vi erbjuder med Klarna som partner.
 

När du använder våra tjänster samlar vi in följande personuppgifter:

Allmänna uppgifter och betalningsinformation
För- och efternamn, personnummer, leverans- och fakturaadress, e-postadress, telefonnummer.

Konsumentfeedback
Information som du frivilligt har lämnat till oss kring ditt köp, din köpta produkt och/eller köpupplevelse.

Betalningsinformation
Betal- eller kreditkortsuppgifter eller andra former av betalningar. Vi har själva inte tillgång till dina bankuppgifter eller kreditkortsuppgifter eftersom de behandlas av anslutna bankleverantörer. Vi hanterar all betalningsinformation samt ekonomiska uppgifter enligt gällande lagar och standarder.

Kundtjänst
För att vi ska kunna hjälpa dig med dina förfrågningar och ärenden hämtar vi de kontaktuppgifter samt den information som vi behöver för att lösa ärendet – till exempel, namn, e-post, telefonnummer, orderstatus, allmänna frågor.

Kommunikation, tävlingar och kampanjer
Efter ditt samtycke använder vi din e-postadress för att skicka relevant information, tävlingar, kampanjer, erbjudanden till dig. Detta sker först efter att du gjort ett aktivt val att prenumera. Skulle du få e-postmeddelande från oss trots att du inte har begärt detta ska du omedelbart meddela oss om detta och avregistrera dig från framtida e-postutskick genom länken som du finner i botten av meddelandet. 

SMS-utskick
Det mobiltelefonnummer du anger i kassan kan komma att användas för SMS-avisering av leverans eller övrig kommunikation som rör din order.

E-postutskick
Den e-postadress du anger vid ditt köp används för kommunikation som rör din order. Du kan även välja att prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta emot Kommunikation, tävlingar och kampanjer enligt punkten ovan.

 

Du äger rätten att:

• Veta vilka personuppgifter vi sparar, varför samt hur dessa lagras

• Rätta dina uppgifter

• Få dina uppgifter raderade

• Begränsa behandling

• Motsätta dig behandling

• Dataportabilitet

• Registerutdrag
 

Obs! Ovan rättigheter förutsätter att det inte föreligger annan rättslig lag som väger tyngre.

 

Uppgifterna kan samlas in på någon av följande grunder:

Ditt samtycke, för att fullgöra avtal, för att fullgöra rättslig förpliktelse, skydda grundläggande intresse, fullgöra uppgift allmänt intresse, berättigat intresse.

 

Ändringar och klagomål

För att utöva någon av dina rättigheter hör du av dig till oss på genom kontaktformuläret. Anser du att vi i behandlingen av dina personuppgifter strider mot gällande regelverk ber vi dig att anmäla detta till oss. Du har även möjlighet att vända dig till Datainspektionen för att framföra klagomål på vår behandling av personuppgifter.

 

 

Produkter
Övrigt